onsdag 20 juli 2011

experiment med tatueringsverktyg



som många vet har jag under flera år tatuerat för hand, med ett flertal olika metoder, i slutändan så fastnade jag för en teknik där man håller nålarna i ett verktyg och "sticker" i huden, det används mycket i thailand och i japan, så metoden har en lång tradition, av en slump så är det även den metod man började tatuera med i europa under 1700-talet, efter den ökade kontakten med stilla havets tatueringskulturer.

dock har metoden en stor nackdel, nämligen att det är ganska ansträngande när man ska färglägga större ytor; linjer och dotworks går lekande lätt, att fylla i ett område får gärna handen att börja krampa efter en stund.

finurlig som man är så designade jag upp ett nytt verktyg vid tatuering; specifik till för att minska utmattningen i samband med ifyllnad av solida ytor.

även om det kan liknande en verktyg som används för Tau-tau, den polynesiska metoden, så används det inte på det viset, man använder en helt annat typ av teknik för att lägga i färgen, utan att tvinga mig att vara upptagen med bägge händerna för att arbeta(en hand på verktyget och en på "knackaren")
den var mycket effektiv att använda, redan efter ett par försök fick jag in den nya tekniken, vilket iofs bara var en anpassning av den tidigare tekniken jag använt, färgen gick nästan in bättre, om något för det var enklare att flytta nålen minimalt mellan varje stick, resultatet då blev en tätare färgyta.

sedan är handtaget lätt att göra sig kvitt och kostar i princip ingenting, att göra ett är en minuts arbete, så hygienen är lätt att hålla. tau-tau verktygen brukar återanvända, många av dem är svåra att göra rena vilket kan leda till oönskade hälsorisker.

men men, alltid roligt att uppfinna nya saker som funkar :)