fredag 8 juli 2011

Boktips!"



Jag läser en hel del, både för att jag tycker det är roligt, men även för att vidareutbilda mig i alla de ämnen som jag håller på med, både böcker om piercings eller tatueringar är något som man gärna kollar igenom, ibland slinker det igenom ett guldkorn eller två.

En del böcker läser jag dock för inspiration, en av de som jag fann intresse för nyligen är Lars krutags "Kalinga Tattoo: Ancient & Modern Expressions of the Tribal: Ancient and Modern Expressions of the Tribal (Body Art Tattooing) som belyser en tatueringskultur som hamnat lite i skymundan för den legat inklämt mellan två andra starka källor, nämligen Borneo och det polynesiska arvet.

boken är klart läsvärd, om än lite dyr; kapitlen är uppdelade i systematisk ordning om historien bakom den filipinska tatueringskulturen, motiv som använts, krigarkulturen som den spelat en viktig roll inom, de sista gamla tatuerarna samt en nystart på den filipinska traditionella tatueringskonsten med the four waves tribe, där man glädjande nog har andats liv i ett kulturarv som annars hade dött ut helt.

så köp den gärna, den är värd pengar, både för texten men även för de mycket vackra bilderna och fotomaterial som är genomgående i boken