fredag 16 december 2011

skalpelltöjning- för en friskare öronsnibb

Nyligen så började jag töja mina öron igen, iom det så tänkte jag passa på att öka mitt ena hål via en sk skalpelltöjning, där man istället skär ett litet hack i kanten av hålet för därmed skapa mera utrymme för att töja med och minska trycket på hålet i helhet, mitt ena hål är skalpellerat sedan gammalt, något jag gjorde redan 1998 och det har varit en intressant sak att jämföra öronen då det andra hålet har bara varit töjt på konventionellt sätt(om än av vi faktiskt började med en 4mm piercingstav när vi gjorde den)

Överlag så har det örat som skalpellerats varit friskare och haft en fylligare snibb; den har även varit lättare att töja än den som blivit piercad och sedan töjd så jag kan nu passa på att jämna till mina snibbar lite

att skära ett större hål är inget nytt, det har gjorts i århundranden, i de flesta kulturer där man praktiserat bruket av töjda öronsnibbar så börjar man med större hål och ofta att man skär ett hål relativt högt upp i snibben; ett vanligt bekymmer vid töjningar är att man börjar använda ett redan existerande hål som är mera centrerat i öronsnibben, vanligen beror det på att man exempelvis inte tänkte töja så stort från början eller man huvudsakligen haft ringar som smycken.

så jag kommer uppdatera allteftersom det fortskrider med mitt öronprojekt :)